A Magyar Helsinki Bizottság több javaslatot is tett a
kirendelt védői rendszer reformjával kapcsolatban: Javaslat a
magyar kirendelt védői rendszer reformjára (2007), Lépések
egy átlátható kirendelt védői rendszer irányába (2012).
„2007-ben
a Magyar Helsinki Bizottság pert indított közérdekű adatok kiadása iránt a BRFK
és több mint egy tucat kerületi kapitányság ellen, mert azok megtagadták annak
nyilvánosságra hozatalát, hogy 2007-ben mely védőket hány alkalommal rendelték
ki az általuk folytatott büntetőeljárásokban azon terheltek számára, akik
esetében a védő részvétele kötelező az eljárásban, de saját maguk nem
hatalmaztak meg védőt”.
A MHB közérdekű adatigénylési igényét (a felülvizsgálati
kérelmük itt olvasható) a Legfelsőbb Bíróság (Pfv.IV.22.031/2010/5.szám,
LB-H-PJ-2011-379)
elutasította:
„Az Alkotmány 57. § (3)
bekezdése valóban kimondja, hogy a védelemhez való jog biztosítása állami
feladat. E kötelezettségének a bíróság, az ügyész és a nyomozó hatóság úgy tesz
eleget, hogy a Be. 5. § (3) bekezdése szerint biztosítja a védekezés jogát, a
Be. 46. és 48. §-aiban előírt esetekben pedig kirendeli a védőt. Az állam -
szervei útján - ily módon teljesíti a rá bízott közfeladatot, amelynek ellátása
a védő kirendelésével lezárul. Ettől kezdve a közcélt is szolgáló, kirendelt
védő tevékenysége magántevékenység. Mivel a védőnek nincs jogszabályban
meghatározott feladat- és hatásköre, nem tekinthető egyéb közfeladatot ellátó
személynek.
A büntetőeljárásban a védelmet
ellátó személy számára jogokat és kötelezettségeket megállapító eljárási
szabályok nem tekinthetők a kirendelt védő számára meghatározott feladat- és
hatáskört megállapító külön jogszabálynak.
A Be. kizárólag a hatóságok
számára ír elő kötelezettséget a védelemhez való jog biztosításával
kapcsolatban. Ezt az értelmezést támasztja alá a Be. 1. §-a, amely szerint a
büntetőeljárásban a vád, a védelem és az ítélkezés egymástól elkülönül. A
kifejtettekre figyelemmel a felperes tévesen hivatkozott arra, hogy mivel a
védelem biztosítása közfeladat, és a védőkre vonatkozó adatokat kizárólag a
kirendelésig kérte, ezért annak kiadása nem tagadható meg.
A fentieknek megfelelően a védők
neve a kirendeléseik száma tekintetében nem az Avtv. 19. § (4) bekezdése
szerinti közérdekből nyilvános, hanem az Avtv. 2. § 1. pontban meghatározott
olyan személyes adat, amelyek kiadására az egyébként az Avtv. 2. § 8. pont
alapján adatkezelő alperesek nem kötelezhetők.
Az Avtv. 5. § (1) bekezdése
kimondja: személyes adatot kezelni csak meghatározott célból, jog gyakorlása és
kötelezettség teljesítése érdekében lehet. Az adatkezelésnek minden szakaszában
meg kell felelnie e célnak. A (2) bekezdés szerint csak olyan személyes adat
kezelhető, amely az adatkezelés céljának megvalósulásához elengedhetetlen, a
cél elérésére alkalmas, csak a cél megvalósulásához szükséges mértékben és
ideig. A Legfelsőbb Bíróság hangsúlyozza: a felperes kereseti kérelme arra
irányult, hogy az egyes rendőrkapitányságok minden egyes ügyvéddel kapcsolatban
gyűjtsék ki a kirendeléseket. Azonban ilyen adatkezelést egy jogszabály sem ír
elő az alperesek terhére. A kirendelt ügyvédek nevének kezelése kizárólag a
büntetőeljárásban való részvételükkel kapcsolatban merül fel. Az ügyvédek
nevének és kirendeléseik számának kigyűjtése az adatkezelések olyan
összekapcsolását jelentené, amit az Avtv. 8. § (1) és (2) bekezdése nem tesz
lehetővé, mivel sem az érintettek nem járultak hozzá, sem törvényi rendelkezés
nem engedi meg”.
Az ügyben született korábbi bírósági döntések letölthetőek
innen: Pesti Központi Kerületi Bíróság ítélete (27.P.92.166/2009/10. szám, 1/1-H-PJ-2010-2), Fővárosi
Bíróság ítélete (47.Pf.632.397/2010/3. szám, 1-H-PJ-2010-724).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése